viešieji pirkimai LietuvojeNepaliaujamai augantis paslaugų bei produktų kiekis vysto vartotojišką visuomenę, kuri trokšta kiekybės pamiršdama kokybę. Tačiau pastaruoju metu dažnai nusisukama nuo kainos ir pažvelgiama į pirkinio savybes, kurios neretais vertos net ir didesnės sumos pinigų. Vienos tokių prekių ar paslaugų – ekologiškos, saugančios gamtą. Tokio tipo produktai vertinami net ir viešųjų pirkimų srityje. Taip atsirado žalieji pirkimai.

Žalieji viešieji pirkimai – tai tokie viešųjų pirkimų konkursai, į kurių reikalavimus yra įtraukti bet kokie aplinkos apsaugos kriterijai. Į šią kategoriją patenka visi pirkimai, kuriuose yra bent menkiausias už gamtos saugojimą ir puoselėjimą atsakingas reikalavimas, o produktas atitinka būtent tam produktui keliamus aplinkos apsaugos ministro įsakymu patvirtintus galimus aplinkos apsaugos reikalavimus. Taip pat yra ir kiekvienu atskiru atveju pasirinktinai taikomis papildomi, išplėstiniai kriterijai. Taigi, žaliaisiais vadinami būtent tie viešieji pirkimai Lietuvoje ar bet kurioje kitoje valstybėje, kurie yra vykdomi pagal tos valstybės aplinkosaugos kriterijus.

2002 metais terminas žalieji pirkimai buvo panaudotas pasaulio valstybių vadovų susitikime vykusiame Johanesburge (Pietų Afrikos Respublika). Tuo metu imta stipriai vertinti ekologiškus produktus, o šio termino įvedimas ir taikymas praktikoje, leido vystyti ir parankių aplinkai, nekenksmingų produktų vertinimą viešuosiuose pirkimuose. Viešieji pirkimai Lietuvoje vykdomi nuolatos ir dideliais tempais, todėl ir produktų konkursų metu parduodama galybė. Ekologiškų produktų vertinimas padeda skatinti aplinkosaugą, gerinti gamtos būklę, mažinti energijos suvartojimą. Juk tokio tipo produktams pagaminti ar paslaugoms suteikti sunaudojama mažiau gamtinių išteklių, energijos, mažiau teršiama aplinka ir sumažinama jai daroma žala.

Žalieji viešieji pirkimai Lietuvoje taip pat, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, tampa labai vertinami. To pasekoje, mažai aplinkai kenkiančių ar visai nekenkiančių produktų bei paslaugų kiekis auga, nes viešieji prikimai skatina aplinkai palankių produktų vystymą. Dėka to galima imtis sprendimų, ribojančių atliekų susidarymo kiekį; skatinti projektų rengimą ir technologijų vystymą produktų perdirbimui bei pakartotiniam panaudojimui.

Labai džiugu, kad vykdomi viešieji pirkimai Lietuvoje atsižvelgia į perkamo produkto ar paslaugos poveikį aplinkai, kai kuriose prekės būsenos stadijose, o ne tik į produkto kokybę ar kainą.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *